در روزهای اخیر خبرهایی درباره الزام مردم به خرید برق از بورس انرژی منتشر شد؛ موضوعی که باعث نگرانی بسیاری از مشترکان خانگی شد. اما حالا معاون وزیر نیرو بهصورت رسمی اعلام کرده که خانوارها نیازی به مراجعه به بورس انرژی ندارند و این قانون فقط گروه خاصی از مشترکان را شامل میشود.
رضایی، معاون وزیر نیرو، با رد شایعات مطرحشده تاکید کرد:
قانون جدید برق شامل چه کسانی میشود؟
طبق توضیحات وزارت نیرو، آییننامه جدید تنها مربوط به مشترکانی است که مصرف برق بسیار بالایی دارند؛ یعنی مشترکان با مصرف بیش از ۱۵۰ کیلووات. این گروه عمدتاً شامل صنایع، کارخانهها و مجموعههای بزرگ تجاری و اداری میشوند.
این در حالی است که مصرف یک خانوار معمولی حدود ۵ کیلووات برآورد میشود؛ یعنی تقریباً ۳۰ برابر کمتر از سقف تعیینشده در این قانون. به همین دلیل، خانوادهها و مشترکان عادی خانگی مشمول این آییننامه نیستند.
اگر مشترکان مشمول اقدام نکنند، چه میشود؟
وزارت نیرو هشدار داده است که مشترکان بزرگ و پرمصرف در صورت بیتوجهی به این قانون، با هزینههای سنگینتری روبهرو خواهند شد. بر این اساس:
- شرکت توزیع برق، بدون انتخاب مشترک، برق موردنیاز را از بورس انرژی تامین میکند.
- هزینه برق با نرخ جریمهای معادل ۱.۴ برابر میانگین نرخ تابلو محاسبه خواهد شد.
- مشترک از تعرفه یارانهای خارج میشود و مبلغ نهایی قبض افزایش پیدا میکند.
توصیه برقتو به صنایع و مشترکان بزرگ
کارشناسان حوزه انرژی معتقدند مجموعههای صنعتی، تجاری و اداری با مصرف بالای ۱۵۰ کیلووات بهتر است هرچه سریعتر وضعیت تامین برق خود را مشخص کنند تا از افزایش هزینهها و جرایم احتمالی جلوگیری شود. در همین راستا، برقتو آماده ارائه مشاوره به مشترکان بزرگ برای انتخاب بهترین روش تامین برق مصرفی است.
خرداد 1405 